Nowe regulacje dotyczące oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom

Podczas wakacji Prezydent podpisał nowelizację przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Uchwalone przepisy dotyczą głównie nowych zezwoleń – na pracę sezonową i są implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/36/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu zatrudnienia w charakterze sezonowego.

Przy okazji jednak wprowadzono zmiany dotyczące procedury wykonywania pracy krótkoterminowej przez obywateli 6 państw - Republiki Armenii, Republiki Białorusi, Republiki Gruzji, Republiki Mołdawii, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy - na podstawie oświadczenia podmiotu powierzającego pracę o zamiarze powierzenia cudzoziemcowi zarejestrowanego w powiatowym urzędzie pracy. 

Oto najważniejsze wprowadzone zmiany: 

Zgodnie z nowym art. 88z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w oświadczeniu o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi, podlegającym wpisaniu do ewidencji oświadczeń, podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi zamieszcza:

  1. informacje dotyczące podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi:
    • nazwę albo imię (imiona) i nazwisko,
    • adres stałego pobytu albo adres siedziby,
    • numer telefonu oraz numer faksu,
    • numery identyfikacyjne NIP i REGON – w przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, albo numer PESEL – w przypadku osoby fizycznej,
    • numer wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia – w przypadku podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, który prowadzi agencję zatrudnienia świadczącą usługi pracy tymczasowej,
    • symbol PKD oraz opis wykonywanej działalności związanej z pracą cudzoziemca,
    • oświadczenie składane pod rygorem odpowiedzialności karnej, czy zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 88z ust. 5 pkt 1–6,
    • oświadczenie o zapoznaniu się z przepisami dotyczącymi zasad powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcom;
  2. informacje dotyczące cudzoziemca:
    • imię (imiona) i nazwisko,
    • płeć,
    • datę urodzenia,
    • obywatelstwo,
    • nazwę, serię, numer, datę wydania i datę ważności dokumentu podróży,
    • numer wizy lub karty pobytu oraz okres ważności tego dokumentu, jeżeli przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    • dane dotyczące podstawy prawnej pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przewidywanego sposobu wykorzystania oświadczenia wpisanego do ewidencji oświadczeń;
  3. dane dotyczące pracy oferowanej cudzoziemcowi:
    • nazwę zawodu, podklasę działalności według klasyfikacji PKD, w której powierza pracę cudzoziemcowi,
    • stanowisko lub rodzaj pracy,
    • miejsce wykonywania pracy,
    • okres lub okresy pracy oznaczone datami,
    • rodzaj umowy stanowiącej podstawę wykonywania pracy,
    • najniższe wynagrodzenie, jakie może otrzymywać cudzoziemiec, określone stawką godzinową lub miesięczną,
    • wymiar czasu pracy lub liczbę godzin pracy w tygodniu lub w miesiącu;
  4. dane dotyczące pracodawcy użytkownika, jeżeli oświadczenie dotyczy pracy cudzoziemca w charakterze pracownika tymczasowego:
    • nazwę albo imię (imiona) i nazwisko,
    • adres stałego pobytu albo siedziby.

Wzory nowych oświadczeń zostały wstępnie opracowane przez resort pracy – przesyłaliśmy je Państwu z mailingu z 05.07.2017r.

Powiatowy urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce stałego pobytu podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi wpisze oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, jeżeli:

  1. cudzoziemiec jest obywatelem państwa określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 (czyli któregoś z wymienionych wyżej 6 państw) lub cudzoziemiec będzie wykonywał pracę w zawodzie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 (listę ogłasza Ministerstwo biorąc pod uwagę warunki rynku pracy) oraz
  2. praca cudzoziemca nie jest związana z działalnością określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 9 (czyli nie jest pracą sezonową), oraz
  3. okres wykonywania pracy określony w złożonym oświadczeniu o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz okresy pracy wykonywanej na podstawie oświadczeń wpisanych do ewidencji oświadczeń wynoszą łącznie nie dłużej niż 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy niezależnie od liczby podmiotów powierzających temu cudzoziemcowi wykonywanie pracy.

Powiatowy urząd pracy, wpisując oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, może określić późniejszy dzień rozpoczęcia pracy, niż określony w oświadczeniu, nie wcześniejszy niż dzień następujący po dniu wpisania oświadczenia do ewidencji oświadczeń.

W sprawach niewymagających postępowania wyjaśniającego powiatowy urząd pracy wpisuje oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń albo starosta odmawia w drodze decyzji wpisania oświadczenia do ewidencji oświadczeń nie później niż w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania oświadczenia, a w sprawach wymagających postępowania wyjaśniającego – nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania oświadczenia.

Starosta wyda decyzję o odmowie wpisania oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, jeżeli:

  1. podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi lub osoba fizyczna, która działała w jego imieniu, zostali co najmniej dwukrotnie prawomocnie ukarani za popełnienie czynu, o którym mowa w art. 120 ust. 11 (czyli gdy nie podpisano z cudzoziemcem umowy w formie pisemnej lub nie przetłumaczono mu przez podpisaniem, umowy na język dla niego zrozumiały), w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę złożenia oświadczenia w powiatowym urzędzie pracy;
  2. podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi lub osoba fizyczna, która działała w jego imieniu, zostali prawomocnie ukarani za popełnienie czynu, o którym mowa w art. 120 ust. 3–5 (czyli za doprowadzenie cudzoziemca do nielegalnego wykonywania za pomocą wprowadzenia cudzoziemca w błąd, wyzyskania błędu, wykorzystania zależności służbowej lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania pracy, żądanie od cudzoziemca korzyści majątkowej w zamian za podjęcie działań zmierzających do uzyskania zezwolenia na pracę lub innego dokumentu uprawniającego do wykonywania pracy, doprowadzenie innej osobę do powierzenia cudzoziemcowi nielegalnego wykonywania pracy);
  3. podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi lub osoba fizyczna, która działała w jego imieniu, zostali ponownie prawomocnie ukarani w ciągu dwóch lat od uznania za winnego popełnienia czynu, o którym mowa w art. 120 ust. 1 (czyli za powierzenie cudzoziemcowi nielegalne wykonywanie pracy), lub za podobne wykroczenie;
  4. podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest osobą fizyczną, karaną za popełnienie czynu z art. 218–221 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (są tam wskazane przestępstwa przeciwko prawom osób z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, BHP, wypadków przy pracy);
  5. podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest osobą fizyczną, karaną za popełnienie w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę czynu z art. 270–275 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, albo jest podmiotem zarządzanym lub kontrolowanym przez taką osobę (podrabianie i przerabianie dokumentów);
  6. podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest osobą fizyczną, karaną za czyn, o którym mowa w art. 189a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, lub karaną w innym państwie na podstawie przepisów Protokołu o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, albo jest podmiotem zarządzanym lub kontrolowanym przez taką osobę;
  7. w danym roku kalendarzowym nastąpiło przekroczenie obowiązującego limitu oświadczeń, o którym mowa w art. 90b ust. 3 (Minister właściwy do spraw pracy w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw wewnętrznych może określić, w drodze rozporządzenia, maksymalną liczbę oświadczeń, o których mowa w art. 88z ust. 1, która w danym roku kalendarzowym może zostać wpisana do ewidencji oświadczeń przez starostów, uwzględniając potrzeby rynku pracy, względy bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego, zasadę komplementarności zatrudnienia cudzoziemców w stosunku do obywateli polskich oraz obciążenia i możliwości starostów wynikające z realizacji zadań, o których mowa w art. 88z, w latach poprzednich. Limity mogą dotyczyć poszczególnych województw, zawodów, rodzajów umów, na podstawie których cudzoziemcowi może zostać powierzone wykonywanie pracy, lub rodzajów działalności podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi według klasyfikacji PKD).

Dalej w nowych przepisach czytamy, że starosta będzie mógł wydać decyzję o odmowie wpisania oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, jeżeli z okoliczności wynika, że oświadczenie zostało złożone dla pozoru, oświadczenie będzie wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom, w szczególności:

  1. nie posiada środków finansowych ani źródeł dochodu niezbędnych do pokrycia zobowiązań wynikających z powierzenia pracy cudzoziemcowi lub
  2. nie prowadzi działalności gospodarczej, rolniczej lub statutowej uzasadniającej powierzenie pracy danemu cudzoziemcowi w danym okresie, w tym zawiesił działalność, został wykreślony z właściwego rejestru lub jego działalność jest w okresie likwidacji, lub
  3. nie dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz na Fundusz Emerytur Pomostowych, lub
  4. nie zgłasza do ubezpieczenia społecznego pracowników lub innych osób objętych obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym, lub
  5. zalega z uiszczeniem podatków, z wyjątkiem przypadków, gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu.

Starosta będzie mógł pozyskać od organów Krajowej Administracji Skarbowej informacje o:

  1. przychodzie lub dochodzie podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo podatkiem dochodowym od osób prawnych,
  2. zaległościach podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi z tytułu podatków lub innych należności publicznoprawnych.

Przekazanie informacji będzie następować za pomocą systemów teleinformatycznych prowadzonych przez ministra właściwego do spraw pracy.

Starosta będzie mógł ponadto pozyskać z systemu teleinformatycznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informacje w celu ustalenia okoliczności, o których mowa w ust. 6 pkt 3 i 4 (chodzi tu o dopełnianie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz na Fundusz Emerytur Pomostowych oraz  zgłaszanie do ubezpieczenia społecznego pracowników lub innych osób objętych obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym),

Wpis nowego oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń nie będzie wymagany, jeżeli:

  1. nastąpiła zmiana siedziby lub miejsca stałego pobytu, nazwy lub formy prawnej podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi lub przejęcie zakładu pracy lub jego części przez innego pracodawcę;
  2. nastąpiło przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę;
  3. podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi i cudzoziemiec zawarli umowę o pracę zamiast umowy cywilnoprawnej;
  4. cudzoziemiec jest pracownikiem tymczasowym, skierowanym przez pracodawcę do innego pracodawcy użytkownika, niż określony w oświadczeniu, jeżeli dane dotyczące pracy oferowanej cudzoziemcowi określone w oświadczeniu, z wyjątkiem miejsca wykonywania pracy, nie uległy zmianie.

Podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi, którego oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi zostało wpisane do ewidencji oświadczeń, będzie zobowiązany pisemnie powiadomić właściwy powiatowy urząd pracy o:

  1. podjęciu pracy przez cudzoziemca najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy;
  2. niepodjęciu pracy przez cudzoziemca w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy określonego w ewidencji oświadczeń.

W przypadku gdy podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełni tego obowiązku uznaje się na potrzeby ustalenia okresu wykonywania pracy przez cudzoziemca na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisanego do ewidencji oświadczeń, że cudzoziemiec wykonywał pracę od dnia określonego w oświadczeniu, chyba że z okoliczności wynika, że cudzoziemiec rozpoczął pracę na podstawie oświadczenia w późniejszym terminie.

Ponadto, domniemywa się, że cudzoziemiec, którego dotyczy oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisane do ewidencji oświadczeń, zakończył wykonywanie pracy w dniu określonym w oświadczeniu, chyba że z okoliczności wynika, że cudzoziemiec zakończył pracę na podstawie oświadczenia w innym terminie.

W przepisach znajdzie się też nowa regulacja, z której wynika, że jeżeli podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi, który zatrudniał cudzoziemca przez okres nie krótszy niż 3 miesiące w związku z oświadczeniem o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisanym do ewidencji oświadczeń, złożył przed upływem daty zakończenia pracy wskazanej w oświadczeniu wniosek o wydanie zezwolenia na pracę dla tego cudzoziemca na tym samym stanowisku na podstawie umowy o pracę, a wniosek nie zawiera braków formalnych lub braki formalne zostały uzupełnione w terminie, pracę cudzoziemca na warunkach nie gorszych niż określone w oświadczeniu wpisanym do ewidencji oświadczeń uważa się za legalną od dnia upływu ważności tego oświadczenia do dnia wydania zezwolenia na pracę lub doręczenia decyzji odmownej w tej sprawie.

Oświadczenia o powierzeniu pracy mają być odpłatne.

Przepisy wchodzą w życie od 1 stycznia 2018r.

Podczas najbliższej Konferencji dla Praktyków, która odbędzie się w Krakowie 21.09.2017 r., doświadczeni praktycy omówią z uczestnikami praktyczne aspekty zatrudniania cudzoziemców oraz najbardziej popularne metody optymalizacyjne.

Izba Pracodawców Polskich (www.ipp.org.pl; www.PracaCzasowa.eu) jest największą branżową organizacją w Polsce zrzeszającą agencje pracy tymczasowe, agencje zatrudnienia świadczące usługi pośrednictwa pracy i firmy outsourcingowe. Co roku z usług i wsparcia Izby Pracodawców Polskich korzysta ponad 2100 firm.

Kraków, 21.09.2017, 
Kraków, Sala Konferencyjna Portalu www.Delegowanie.pl: Hotel CONRAD**** | ul. Josepha Conrada 29
  

Delegowanie za granicę | Zatrudnienie cudzoziemców w Polsce | praca tymczasowa i outsourcing w Polsce | Delegowanie opiekunek do Niemiec

 
Program ramowy Konferencji Praktyków Delegowania: 
9.00 - 11.00 Delegowanie za granicę pracowników, pracowników tymczasowych i zleceniobiorców 
11.00 - 13.00 Zatrudnienie cudzoziemców w Polsce i ich dalsze delegowanie do innych krajów UE; praca tymczasowa i outsourcing w Polsce; optymalizacja kosztów zatrudnienia w Polsce i za granicą 
13.00 - 15.00 Delegowanie opiekunek do Niemiec/Entsendung von polnischen Pflegekräften nach Deutschland 
15.30 - 17.00 Obiad Mistrzów Delegowania  

 

Konferencja dla Praktyków Delegowania i Zatrudniania Cudzoziemców: Część II
11.00-13.00    Zatrudnienie cudzoziemców w Polsce i ich dalsze delegowanie do innych krajów UE; praca tymczasowa i outsourcing w Polsce; optymalizacja kosztów zatrudnienia w Polsce i za granicą

  • Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce, delegowanie cudzoziemców do Polski i ich dalsze delegowanie do innych krajów UE
    • Dwa zasadnicze modele w zakresie zatrudniania cudzoziemców w Polsce
    • Bezpośrednie zatrudnienie w polskiej firmie
      • Legalizacja zatrudnienia
      • Opodatkowanie wynagrodzenia
      • Składki na ubezpieczenia społeczne
      • Umowa z cudzoziemcem​
    • Zatrudnienie w zagranicznej firmie, która na zlecenie polskiej spółki będzie realizowała usługę na terenie Polski i w ramach realizacji tej usługi zatrudni cudzoziemców
      • Podatek od wynagrodzeń
      • Ubezpieczenia społeczne​
    • Legalizacja pracy cudzoziemców
      • Procedura uzyskiwania zezwolenia na pracę
      • Analiza rynku pracy
      • Odmowa wydania zezwolenia i cofnięcie wydanego zezwolenia
      • Praca bez zezwolenia i szczególne zasady zatrudniania cudzoziemców z krajów ościennych
      • Praca bez zezwolenia
      • Zatrudnianie na podstawie oświadczenia​
    • Dalsze delegowanie cudzoziemców spoza UE zatrudnionych w polskich firmach – do innych państw członkowskich UE
    • Opodatkowanie delegowania cudzoziemców
      • Prawo polskie
      • Regulacje zawarte w umowach bilateralnych: przykład Polska – Ukraina
      • Opodatkowanie zleceniobiorcy z Ukrainy
    • Ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz zasady opłacania i rozliczania składek za cudzoziemców pracujących w Polsce
    • Formularze A1 dla cudzoziemców spoza UE
    • Delegowanie cudzoziemców do Polski w świetle przepisów ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług
      • Obowiązki administracyjne
      • Minimalne warunki zatrudnienia
      • Odpowiedzialność polskiego zleceniodawcy
  • Praca tymczasowa, outsourcing i inne modele transferu personelu miedzy przedsiębiorcami; optymalizacje w zakresie kosztów zatrudnienia w Polsce i za granicą
    Podczas Konferencji, na życzenie uczestników, omówione zostaną następujące kwestie:
    • Praca tymczasowa, outsourcing i inne modele transferu personelu miedzy przedsiębiorcami
    • Praca tymczasowa w prawie i w praktyce
      • Uzyskanie statusu agencji pracy tymczasowej w Polsce
      • Wniosek o wpis do rejestru
      • Właściwe organy w sprawach wpisu i wykreślenia z rejestru agencji zatrudnienia oraz organy odwoławcze
      • Odmowa wpisu
      • Świadczenie usług przez zagraniczne agencje pracy tymczasowej
      • Wykreślenie z rejestru
      • Kontrole w agencjach pracy tymczasowej
      • Kontrole sprawowane przez marszałka województwa
      • Sprawdzanie przez marszałka województwa zaległości w odprowadzaniu przez agencje zatrudnienia składek na ubezpieczenia społeczne
      • Kontrole sprawowane przez Państwową Inspekcję Pracy
      • Obowiązek ochrony danych osobowych
      • Zakaz dyskryminacji
      • Opłaty od kandydatów i od pracowników tymczasowych
      • Obowiązek posiadania lokalu
      • Obowiązki informacyjne agencji zatrudnienia i sprawozdanie roczne
      • Trójstronny charakter pracy tymczasowej
      • Kto jest pracodawcą pracowników tymczasowych?
      • Ogólne ograniczenia w zakresie powierzania wykonywania pracy tymczasowej
      • Szczególne ograniczenia w zakresie powierzania wykonywania pracy tymczasowej
      • Zakaz kierowania pracowników tymczasowych do prac szczególnie niebezpiecznych
      • Maksymalny okres wykonywania pracy tymczasowej
      • Cel nowej regulacji
      • Obowiązek przedłożenia agencji pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego dokumentów potwierdzających okresy wykonywania pracy tymczasowej na rzecz danego pracodawcy użytkownika
      • Obligatoryjna ewidencja osób wykonujących pracę tymczasową
      • Kwalifikacja prawna „kontynuacji” zatrudnienia tymczasowego po przekroczeniu jego dopuszczalnego czasu trwania
      • Kwalifikacja prawna „kontynuacji” zatrudnienia tymczasowego po przekroczeniu jego dopuszczalnego czasu trwania w orzecznictwie wydanym na gruncie starych przepisów (przed 1.6.2017 r.)
      • Podział obowiązków między agencję pracy tymczasowej a pracodawcę użytkownika
      • Prawa i obowiązki pracodawcy użytkownika
      • Obowiązki agencji pracy tymczasowej
      • Obligatoryjne uzgodnienia Agencji Pracy Tymczasowej i Pracodawcy Użytkownika
      • Uzgodnienie dot. kwestii podstawowych
      • Uzgodnienia z pracodawcą – użytkownikiem obligatoryjne nawet, jeżeli przepisy prawa obcego tego nie przewidują
      • Informacja pracodawcy użytkownika o warunkach zatrudnienia
      • Uzgodnienie dot. warunków zatrudnienia
      • Uzgodnienie dotyczące urlopów
      • Uzgodnienie w/s podziału obowiązków w zakresie bhp
      • Uzgodnienie niezatrudnienia pracownika tymczasowego przez pracodawcę użytkownika po zakończeniu wykonywania pracy tymczasowej
      • Obligatoryjne zawiadomienie pracownika o treści uzgodnień między agencją pracy tymczasowej a pracodawcą użytkownikiem
      • Obligatoryjna konsultacja zatrudnienia tymczasowego ze związkami zawodowymi działającymi u pracodawcy użytkownika
      • Obligatoryjna informacja dla pracownika tymczasowego o pracodawcy użytkowniku
      • Obligatoryjna informacja o wolnych etatach
      • Umowa z pracownikiem tymczasowym
      • Podstawowe elementy umowy
      • Fakultatywne uzgodnienie krótszych okresów wypowiedzenia
      • Uprawnienia pracownic tymczasowych w ciąży
      • Zasada równego traktowania
      • Urlopy pracowników tymczasowych
      • Obowiązki w zakresie udzielania urlopów wypoczynkowych pracownikom tymczasowym: agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik
      • Zasady udzielania urlopów
        • Wymiar urlopu
        • Nieostre definicje „miesiąca pozostawania w dyspozycji”
        • Zasady udzielania urlopu
        • Urlop na żądanie
      • Ekwiwalent za niewykorzystany urlop
      • Nowe zasady ustalania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy i ekwiwalentu za niewykorzystany urlop
        • Ustalanie wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy
        • Ustalanie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop
      • Kodeksowe zasady regulujące dzienny, dobowy i tygodniowy wypoczynek pracowników tymczasowych
      • Rozwiązywanie umów o pracę tymczasową
      • Możliwość "pozbycia się" pracownika tymczasowego przez pracodawcę użytkownika i "wynagrodzenie przestojowe"
      • Wypowiadanie umowy o pracę tymczasową
      • Ochrona pracownika tymczasowego przed wypowiedzeniem
      • Rozwiązanie stosunku pracy tymczasowej w trybie natychmiastowym z winy pracownika tymczasowego
      • Świadectwa pracy i zaświadczenie na zakończenie umowy o pracę tymczasową oraz umowy cywilnoprawnej
      • Świadectwo pracy dla pracownika tymczasowego
        • Treść świadectwa pracy
        • Wydanie świadectwa pracy na żądanie pracownika tymczasowego
      • Zaświadczenie dla osoby skierowanej do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy prawa cywilnego
      • Odpowiedzialność materialna pracowników tymczasowych
      • Właściwość sądu dla roszczeń pracowników tymczasowych
      • Stosowanie umów cywilnoprawnych przez agencje pracy tymczasowej
      • Szczególne ograniczenia w zakresie powierzania wykonywania pracy tymczasowej osobom zatrudnionym w ramach umów cywilnoprawnych
      • Ograniczona treść uzgodnienia między agencją pracy tymczasowej a pracodawcą użytkownikiem
      • Uzgodnienie niezatrudnienia osoby skierowanym do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy prawa cywilnego przez pracodawcę użytkownika po zakończeniu wykonywania pracy tymczasowej
      • Maksymalny okres wykonywania zadań przez osobę skierowaną do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy prawa cywilnego
      • Obligatoryjna konsultacja ze związkami zawodowymi działającymi u pracodawcy użytkownika
      • Zaświadczenie dla osoby skierowanej do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy prawa cywilnego
      • Obligatoryjna ewidencja osób wykonujących pracę tymczasową na podstawie umów prawa cywilnego
      • Sankcje za nieprzestrzeganie przepisów przez agencje pracy tymczasowej i pracodawców użytkowników
      • Sankcje z ustawy o promocji zatrudnienia
      • Sankcje z ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych
      • Inspektor pracy jako oskarżyciel publiczny
    • Działalność agencji zatrudnienia w Polsce po 1.6.2017 roku
      • Formy działalności prowadzonej przez agencje zatrudnienia
      • Zagraniczne agencje zatrudnienia
      • Obligatoryjne zawiadomienie od zagranicznej agencji zatrudnienia
      • Rejestr przedsiębiorców zagranicznych
      • Obowiązek posiadania lokalu
    • Kierowanie do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych przez agencje zatrudnienia po 1.6.2017 roku
      • Obligatoryjna umowa agencji zatrudnienia z pracownikiem kierowanym do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych
      • Obligatoryjna umowa agencji zatrudnienia z pracodawcą zagranicznym
      • Obligatoryjne wykazy prowadzone przez agencje zatrudnienia
      • Obligatoryjna informacja na piśmie dla pracownika kierowanego do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych
    • Certyfikacja usługi kierowania do pracy w Polsce przez agencje zatrudnienia i nowe zasady świadczenia tej usługi po 1.6.2017 roku
      • Obligatoryjna umowa między agencją zatrudnienia a cudzoziemcem
      • Obowiązek informacyjny agencji zatrudnienia
      • Obligatoryjne wykazy prowadzone przez agencje zatrudnienia
    • Przepisy przejściowe w nowelizacji przepisów o agencjach zatrudnienia i o zatrudnieniu pracowników tymczasowych, która weszła w życie 1.6.2017 roku
      • Zakaz powierzania wykonywania pracy tymczasowej w przypadku rozwiązania stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników w umowach o pracę i umowach prawa cywilnego zawartych przed wejściem w życie ustawy
      • Obowiązek informowania agencji pracy tymczasowej przez pracodawcę użytkownika o treści i zmianie wewnętrznych regulacji dotyczących wynagradzania, a także obowiązek przekazania agencji pracy tymczasowej do wglądu treści tych regulacji
      • Obowiązek przekazania pracownikowi tymczasowemu informacji umożliwiającej mu bezpośredni kontakt z przedstawicielami agencji pracy tymczasowej
      • Liczenie okresów istotnych z punktu widzenia uprawnień pracownic tymczasowych w ciąży
      • Zasady ustalania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy, na którym pracownik przebywa w dniu 1.6.2017
      • Świadectwo pracy dla pracownika tymczasowego obejmujące okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę trwającej w dniu 1.6.2017 r.
      • Liczenie maksymalnych ustawowych okresów i ograniczeń czasowych stosowania pracy tymczasowej w przypadku umów o pracę i umów cywilnoprawnych trwających w dniu 1.6.2017 r.
      • Zaświadczenia dla osób skierowanych do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy prawa cywilnego wykonujących pracę tymczasową w dniu 1.6.2017 r.
      • Właściwość sądowa w przypadku toczących się spraw przed sądami pracy
      • Kontynuowanie prowadzenia działalności przez zagraniczne agencje zatrudnienia w zakresie pracy tymczasowej
      • Kontynuowanie prowadzenia działalności przez zagraniczne agencje zatrudnienia w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego lub poradnictwa zawodowego
      • Ważność dotychczasowych certyfikatów, obligatoryjne formalności związane z kontynuowaniem działalności jako agencja zatrudnienia i nowe certyfikaty
      • Obligatoryjne oświadczenie składane przez wszystkie agencje zatrudnienia w związku z wejściem w życie ustawy nowelizującej
      • Nowe certyfikaty dla wszystkich dotychczas działających agencji zatrudnienia
      • Ograniczona w czasie ważność dotychczasowych certyfikatów
      • Obowiązek złożenia informacji o adresach lokali, w których prowadzona jest działalność przez agencje zatrudnienia
      • Toczące się postępowania o zmianę wpisu
      • Roczne sprawozdanie z działalności agencji zatrudnienia w roku 2017
      • Toczące się postepowania o wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia
      • Wejście w życie nowych przepisów
    • Outsourcing pracowniczy w prawie i praktyce – alternatywa dla pracy tymczasowej
      • Czym charakteryzuje się outsourcing?
      • Dlaczego outsourcing jest atrakcyjny?
      • Praca tymczasowa a outsourcing (różnice)
      • Kluczowe pojęcie: podległość służbowa
      • Przejęcie zakładu pracy w rozumieniu art. 23[1] Kodeksu pracy a outsourcing pracowniczy
      • Problemy prawne i nadużycia związane z outsourcingiem
      • Geneza zjawiska nieprawidłowego outsourcingu
      • Orzecznictwo dotyczące nadużyć związanych z outsourcingiem
      • Outsourcing pracowniczy – stanowisko inspekcji pracy i orzecznictwo sądowe
      • Zmiany w przepisach od 2018 r.: koniec outsourcingu?
    • Umowy cywilnoprawne w prawie i w praktyce – elastyczna alternatywa dla umów o pracę
      • Cel zawierania umów cywilnoprawnych
      • Umowa zlecenia
      • Umowa zlecenia w prawie polskim
        • Praktyczne aspekty zawierania i wykonywania umów zlecenia
      • Niezdolność do wykonywania zlecenia
      • Wypowiedzenie natychmiastowe umowy zlecenia: standard przewidziany przez ustawodawcę
      • Praktyczne aspekty wypowiadania i rozwiązywania umów zlecenia
      • Przedawnienie roszczeń z umowy zlecenia
      • BHP zleceniobiorcy
      • Badania lekarskie zleceniobiorcy
      • Umowa zlecenia a umowa o pracę
        • Różnice między umową o pracę a umową zlecenia
        • Zlecenie w warunkach prawa pracy – orzecznictwo sądowe
        • Praca pod kierownictwem pracodawcy – omówienie wyroku Sądu Najwyższego
        • Praca „przy taśmie” – cechy stosunku pracy na przykładzie wyroku sądowego
        • Pozew o ustalenie stosunku pracy i jego skutki
        • Zapowiadana nowelizacja przepisów: to inspektor pracy a nie sąd będzie ustalał istnienie stosunku pracy w decyzji administracyjnej
      • Umowa o dzieło
      • Umowa o dzieło w prawie polskim
      • Umowa o dzieło a umowa zlecenia
        • Kryteria, którymi kierują się inspektorzy ZUS w postępowaniach kontrolnych
        • Podstawowe cechy charakterystyczne treści umowy o dzieło
      • Wynagrodzenie za wykonanie dzieła
      • Wynagrodzenie zryczałtowane
      • Wynagrodzenie kosztorysowe
      • Odpowiedzialność za wady
        • Rozwiązanie i zakończenie umowy o dzieło – odbiór dzieła jako podstawowa cecha umowy
      • Odstąpienie
      • Odbiór dzieła
      • Przedawnienie
        • Praktyczne aspekty zawierania umów o dzieło: cechy charakterystyczne umowy o dzieło
      • Przedmiot i cel umowy
      • Odpowiedzialność
      • Pewność rezultatu
      • Powtarzalność
      • Sprawdzian na istnienie wad fizycznych
      • Przykłady z orzecznictwa
      • Wnioski i uwagi praktyczne dla firm zawierających umowy o dzieło z personelem
      • Umowa o współpracy z samozatrudnionym
      • Umowa z samozatrudnionym a umowa o pracę w orzecznictwie
      • Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców
      • Zakaz zrzeczenia się minimalnej stawki godzinowej
      • Forma i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia
      • Wyjątki w zakresie stosowania minimalnej stawki godzinowej
      • Uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy
      • Ewidencja godzin wykonywania zlecenia
      • Dopuszczalność potrąceń z wynagrodzenia zleceniobiorcy
    • Zbiegi tytułów do ubezpieczeń – najbardziej popularna metoda optymalizacji kosztów związanych z zatrudnieniem
      • Zbieg umowy o pracę z umową zlecenia z dwoma różnymi podmiotami
      • Zbieg umowy o pracę z umową zlecenia z tym samym podmiotem
      • Kilka zleceń
      • Dwa zlecenia jednocześnie – stanowisko ZUS
      • Umowa zlecenie i samozatrudnienie
    • Świadczenia w naturze i inne świadczenia pieniężne – jako metoda optymalizacji kosztów związanych z zatrudnieniem
      • Wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne
      • Świadczenia w naturze i ich ekwiwalenty wypłacane pracownikom
        • Diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika
        • Wyłączenie równowartości diety
        • Zakwaterowanie pracowników
      • Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego
      • Orzecznictwo NSA
      • Interpretacje organów skarbowych
      • Orzeczenie Sądu Najwyższego – kwatery należy oskładkować
        • Dojazdy do pracy
        • Dojazdy do pracy pracowników (tymczasowych) finansowane przez kontrahenta (pracodawcę użytkownika)
        • Dodatek narzędziowy
        • Ekwiwalent za pranie i używanie odzieży roboczej oraz obuwia
        • Wyżywienie pracowników
        • Dodatki za rozłąkę
      • Świadczenia w naturze i ekwiwalenty wypłacane zleceniobiorcom
        • Podróże „służbowe” zleceniobiorców
        • Odliczanie równowartości diet za zleceniobiorców delegowanych za granicę
        • Dodatek za rozłąkę dla zleceniobiorców
        • Ekwiwalent narzędziowy wypłacany zleceniobiorcom
        • Ekwiwalenty za odzież i pranie dla zleceniobiorców
      • Wyłączenia z podstawy opodatkowania
      • Świadczenia w naturze oraz ich ekwiwalenty wypłacane pracownikom
        • Ulga 30% diet
        • Diety z tytułu podróży służbowych
        • Dodatek za rozłąkę
        • Zakwaterowanie pracowników i dojazd do pracy za granicę
        • Ekwiwalent narzędziowy
        • Świadczenia tytułu używania i prania odzieży roboczej
        • Świadczenia wypłacane zleceniobiorcom
        • Ulga w wysokości 30% diet za dni pobytu za granicą
        • Diety z tytułu podróży zleceniobiorców
        • Ekwiwalenty narzędziowe wypłacane zleceniobiorcom
        • Zapewnienie odzieży roboczej zleceniobiorcom
        • Ekwiwalent za pranie odzieży roboczej zleceniobiorców
    • Skuteczne i szybkie dochodzenie należności od kontrahentów przez agencje pracy tymczasowej oraz przez firmy outsourcingowe

 
 
Referenci: Tomasz Major (www.TomaszMajor.com) wraz z zespołem Kancelarii Brighton&Wood (www.BrightonWood.com
Organizator: Portal www.delegowanie.pl
Partner strategiczny: Izba Pracodawców Polskich (www.ipp.org.pl)
Partner medialny: www.RynekDelegowania.pl
Partner Merytoryczny: Kancelaria Brighton&Wood (www.BrightonWood.com)

Tomasz Major pełni od wielu lat funkcję Prezesa Izby Pracodawców Polskich (www.IPP.org.pl) – największej organizacji zrzeszającej firmy kierujące polskich pracowników do Unii Europejskiej. Tomasz Major jest Partnerem Zarządzającym w Kancelarii Brighton&Wood (www.BrightonWood.com) – jedynej na rynku kancelarii zajmującej się wyłącznie delegowaniem pracowników, pracowników tymczasowych i zleceniobiorców oraz twórcą europejskiej sieci firm doradzającym firmom delegującym i ich kontrahentom (www.GlobalEmployment.eu). Tomasz Major jest autorem ponad 200 publikacji książkowych i artykułów n/t delegowania pracowników za granicę. W marcu 2016 roku Tomasz Major, Prezes Izby Pracodawców Polskich wybrany został na trzyletnią kadencję Prezydenta Europejskiej Federacji Pracodawców – wiodącej organizacji europejskiej zrzeszającej firmy delegujące z całej Europy oraz ich klientów – firmy niemieckie, francuskie, belgijskie, holenderskie oraz skandynawskie korzystające z pracowników delegowanych.
 
„Nikt nie zna się lepiej, niż Major na delegowaniu pracowników w Unii Europejskiej” – pisał w 2011 roku opiniotwórczy niemiecki tygodnik „Wirtschaftswoche”.
 
Osobiście doradza kilkudziesięciu firmom delegującym pracowników. Dla wybranych przedsiębiorców stworzył najbardziej zyskowne modele transgranicznego zatrudnienia pracowników i zleceniobiorców. Tomasz Major jest jednym z niewielu prawników w Unii Europejskiej znającym się na delegowaniu i jedynym prawnikiem w Unii Europejskiej potrafiącym biegle w j. polskim, angielskim, niemieckim i francuskim wytłumaczyć zawiłości związane z transgranicznym zatrudnieniem.
 
Firmy polskie i zagraniczne szczególnie cenią Tomasza Majora za skuteczność obsługi w postępowaniach kontrolnych prowadzonych przez ZUS. Stworzone i nadzorowane przez niego trzy departamenty procesowe kancelarii Brighton&Wood prowadzą skutecznie dla firm i ich właścicieli oraz zarządów procesy z ZUS, z władzami skarbowymi oraz z pracownikami i zleceniobiorcami delegowanymi. – W ostatnich latach prawnicy procesowi współpracujący z Brighton & Wood prowadzili kilka tysięcy takich spraw, w tym wiele spraw przed Sądem Najwyższym oraz uczestniczyli w postępowaniach przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości w Luksemburgu.
 
Tomasz Major uczestniczył w 2012 i 2013 r. na wniosek Parlamentu Europejskiego w pracach nad nową dyrektywą o delegowaniu. Za swoje zaangażowanie i błyskotliwą przemowę w Parlamencie Europejskim w 2012 roku broniącą firm delegujących, agencji zatrudnienia i podwykonawców z Europy Środkowo-Wschodniej został wyróżniony w prestiżowym konkursie LM 2013.
Tomasz Major słynie z energetycznych prelekcji n/t delegowania pracowników za granicę. Potrafi w niezwykle dynamiczny, humorystyczny i przede wszystkim przystępny sposób wytłumaczyć najtrudniejsze zawiłości związane z praktyką rynkową. Najbliżsi klienci cenią w nim bezpieczeństwo prawne, podatkowe i ubezpieczeniowe, które zapewnia ich firmom; najbliżsi współpracownicy przywykli już do tyrana, w którego przemienia się w komunikacji z nimi. Ci, którym nie było jeszcze dane spotkać Tomasza Majora, pomstują zwykle na utrudniony, wręcz graniczący z cudem pierwszy kontakt, po którym żałują, że odbył się tak późno.
Dla większości firm seminaria prowadzone przez Tomasza Majora to jedyna szansa spotkania twórcy bezpiecznych i najbardziej zyskownych modeli delegowania pracowników, pracowników tymczasowych i zleceniobiorców za granicę. Swój zawodowy czas poświęca bowiem niemalże wyłącznie dla wąskiego grona wybranych stałych mandantów Kancelarii Brighton&Wood.
 
Tomasz Major jest autorem pierwszego komentarza do europejskich przepisów regulujących poświadczanie formularzy A1. Powszechnie używane dziś w praktyce rynkowej i sądowej pojęcia „transgraniczne zatrudnienie”, „system delegacyjny”, „transgraniczna praca tymczasowa”, „transfer pracowników za granicę” są pojęciami wymyślonymi przez Tomasza Majora na długo przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Nowe pojęcia zaproponowane niedawno przez Tomasza Majora w związku z dyrektywą wdrożeniową: „zdolność firmy do delegowania”, „zdolność pracownika do bycia delegowanym” już zostały przejęte na rynku i będą z pewnością używane powszechnie przez sądy, urzędników, przedsiębiorców i ich doradców. Tomasz Major wyznacza trendy na europejskim rynku delegowania. Jest cenionym w Azji ekspertem w zakresie europejskich regulacji dotyczących migracji zarobkowej obywateli krajów tego regionu. Wśród polskich i europejskich prawników uchodzi za „guru delegowania w Europie”. Zapraszany jest regularnie na prestiżowe sympozja poświęcone delegowaniu pracowników w Europie.
Prywatnie Tomasz Major jest podróżnikiem, sternikiem morskim, pilotem samolotowym (www.tomaszmajor.com).
 
W latach 2003-2011 zorganizował wyprawy eksploracyjne do ponad 60 krajów świata, w tym spektakularne samotne przemierzenie Sahary (Erg Oriental, Sahara Zachodnia, Erg Chebbi), wyprawy w serce dżungli na Borneo, w Papui, na Sumatrze, w Ugandzie i Rwandzie oraz w Ameryce Południowej. Żarliwy krytyk współczesnego kapitalizmu i konsumpcjonizmu. Wspiera projekty humanitarne na całym świecie. Pomaga młodym ludziom w uruchomieniu własnego biznesu i w wychodzeniu z biedy. Angażuje się społecznie w wiele pożytecznych przedsięwzięć, m.in. w popularyzację turystyki wodnej w Polsce (www.drogiwodne.pl ;www.waterways.pl) oraz wakacji „z klasą”: www.klubekspedycyjny.pl/wakacje. Dla światłych przedsiębiorców, którzy odnieśli sukces w biznesie stworzył Inspiration Club wspierający młodych utalentowanych ludzi.
 
 
Wraz z Tomaszem Majorem spotkanie poprowadzą współpracownicy Kancelarii Brighton&Wood (www.BrightonWood.com).
 
Bezpośredni kontakt do organizatora:
Robert Grzegorzak: administrator@delegowanie.pl  
 
 

Partnerem Merytorycznym Portalu RynekDelegowania.pl jest Kancelaria Brighton&Wood (www.BrightonWood.com) – wiodąca kancelaria obsługująca polskie firmy delegujące pracowników, pracowników tymczasowych i zleceniobiorców.


W każdy czwartek o godzinie 11.00 odbywa się spotkanie online poświęcone delegowaniu pracowników za granicę (www.delegowanie.pl/online).

Spotkania są bezpłatne dla wszystkich  Członków IPP oraz dla Członków Premium IPP.

Oto programy najbliższych spotkań: www.delegowanie.pl/online

Bądź na bieżąco. Korzystaj ze sprawdzonej i praktycznej wiedzy n/t delegowania. Bądź członkiem elity firm delegujących. Współtwórz środowisko firm delegujących. Zmieniaj rzeczywistość i realia delegowania w Europie. Przystąp do IPP: www.delegowanie.pl/member  

Wszystkie firmy, które przystępują do IPP w lecie 2016 roku otrzymują w prezencie wart 9.900 PLN komplet najnowszych komentarzy n/t delegowania: http://delegowanie.pl/komentarze oraz jeszcze jeden atrakcyjny i przydatny w pracy upominek.

Jeżeli nie chcesz czekać na seminarium online i chcesz już teraz wysłuchać wykładu oraz otrzymać obszerne materiały (opinia, publikacja itp.) na ten temat, to skorzystaj z dostępu do Bazy Wiedzy: www.delegowanie.pl/wiedza

Skorzystaj z profesjonalnego wsparcia doświadczonych prawników z Kancelarii Brighton&Wood: www.brightonwood.com. Pierwszeństwo w korzystaniu ze wsparcia Brighton&Wood przysługuje Członkom IPP (www.delegowanie.pl/member) oraz firmom korzystającym z usług portalu www.Delegowanie.pl.

Potrzebujesz skutecznej dokumentacji? Prowadzisz firmę delegującą i masz kontrolę w kraju lub za granicą? Masz problemy z uzyskaniem A1? ZUS chce wycofać wydane Ci wcześniej formularze A1? ZUS chce dokonać przypisu składek w twojej firmie? Chcesz sprawdzić, czy prawidłowo delegujesz i czy prawidłowo naliczasz pensje, składki i inne należności publicznoprawne? – zgłoś się po profesjonale wsparcie do Kancelarii Brighton&Wood: www.BrightonWood.com

Życzysz sobie indywidualnej konsultacji z Tomaszem Majorem? – zaznacz tę opcję zgłaszając się po konsultację w Kancelarii Brighton&Wood: www.BrightonWood.com.