Czerwiec 2017

Wielka akcja kontroli ZUS w firmach zatrudniających Ukraińców

Z kilku niezależnych od siebie i nieoficjalnych źródeł otrzymaliśmy w dniu dzisiejszym wiarygodną informację o zakrojonej na szeroką skalę akcji kontroli, którą za kilka dni mają rozpocząć wydziały kontroli wszystkich jednostek terenowych ZUS w firmach zatrudniających Ukraińców.

ZUS będzie wspierany przez funkcjonariuszy Straży Granicznej oraz Inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy.

Skuteczne dochodzenie należności od spóźniających się i nieuczciwych kontrahentów krajowych i zagranicznych

Szanowni Państwo,

w ostatnich 15 latach mojej pracy z eksporterami, z firmami delegującymi swój personel za granicę, z agencjami pracy tymczasowej oraz z firmami outsourcingowymi działającymi w kraju i za granicą, a także z podmiotami zatrudniającymi w Polsce cudzoziemców i delegujących cudzoziemców do Polski, często byłem konfrontowany z długimi postępowaniami sądowymi, uchylaniem się dłużników w kraju i za granicą przed terminowymi płatnościami, sztuczkami procesowymi zagranicznych pełnomocników dłużników polskich firm i z generalną niewydolnością wymiaru sprawiedliwości orzekającego w sprawach biznesowych.

Aby przeciwdziałać tym patologiom, Zarząd Izby Pracodawców Polskich w dniu 30.04.2010 podjął uchwałę o ukonstytuowaniu Sądu Arbitrażowego przy Izbie Pracodawców Polskich.

Zaostrzenie przepisów od 1 czerwca 2017 powoduje masową ucieczkę agencji zatrudnienia z pracy tymczasowej do outsourcingu

W znowelizowanych przepisach ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych uporządkowano zasady zatrudniania zleceniobiorców przez agencje pracy tymczasowej. Nowe przepisy są dla firm zachętą do prawidłowego stosowania umów cywilnoprawnych.

1 stycznia 2017 r. zmieniły się zasady wynagradzania osób zatrudnionych na umowę zlecenia. Wprowadzona została stawka godzinowa minimalnego wynagrodzenia, jakie trzeba zapewnić zleceniobiorcom. Wynosi ona w 2017 roku 13 zł na godzinę.

Pomimo wprowadzenia tych zmian w przypadku zleceń, zawieranie umów cywilnoprawnych, w tym także umów zlecenia, nadal jest warte rozważenia.

Zatrudnionym na umowy cywilnoprawne nie przysługują bowiem uprawnienia pracownicze, takie jak np. urlop wypoczynkowy czy prawo do dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. W przypadku umów o dzieło, jeżeli nie są one zawierane z własnym pracownikiem, nie trzeba opłacać składek ZUS.

Opiekunka kwestionuje podstawę wymiaru składek stosowaną przez polską firmę delegującą – doniesienia do ZUS

Opiekunka ma prawo, jako ubezpieczony, wystąpić do ZUS z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w firmie delegującej ją do Niemiec, jeżeli twierdzi, że firma odprowadza za nią składki od kwot niższych, niż przeciętne prognozowane wynagrodzenie, które wynosi w 2017 r. 4.263,00 PLN.

Skutkiem takiego wystąpienia jest zwykle wszczęcie postepowania kontrolnego w firmie delegującej opiekunki do Niemiec. Postepowanie takie obejmuje badanie prawidłowości poświadczania formularzy A1 oraz prawidłowości naliczania składek.

Najnowsze orzecznictwo i interpretacje ZUS, PIP: A1, diety i inne należności jako dopuszczalny element wynagrodzenia, kwatery, diety jako element wynagrodzenia, nielegalność delegowania do Belgii i Francji

W ostatnim czasie Kancelaria Brighton&Wood przekazała portalowi Delegowanie.pl liczne nowe orzeczenia i interpretacje ZUS, PIP i administracji podatkowej oraz interpretacje zagranicznych instytucji dla firm delegujących.

Dotyczą one m.in:

  1. kwater, dojazdów, wyżywienia i innych świadczeń w naturze lub ich ekwiwalentów przekazywanych pracownikom delegowanym;
  2. dopuszczalnych potrąceń z wynagrodzenia zleceniobiorców, powodujących faktyczne wypłaty poniżej minimów ustawowych;
  3. przedłużania delegowania z art. 12 powyżej 24 miesięcy przy wykorzystaniu możliwości, jakie daje art. 13;
  4. optymalizacji związanych z wypłatami skumulowanymi;
  5. wypłacania dodatków żywieniowych w Belgii, Szwecji i Finlandii i w innych krajach oraz ich oskładkowania i opodatkowania w Polsce
  6. wypłacania świadczeń związanych z wyżywieniem i noclegiem w konstrukcji umożliwiającej ich zaliczenie jako elementu wysokich zagranicznych stawek minimalnych;
  7. nielegalności delegowania do Belgii i Francji w oparciu o art. 13;
  8. nielegalności delegowania do Francji pracowników, którzy nie świadczą zazwyczaj pracy w Polsce.